Ski-Schoenen


Index:

Ski-Schoenen:
– De grote skischoenen gebruiksaanwijzing
– Skischoenen passen, alles wat je moet weten
– Wat is de flex van een skischoen precies?

De grote skischoenen gebruiksaanwijzing

Rogier op 30 oktober 2017


Skischoenen zijn voor veel mensen niet hun favoriete uitrustingsstuk. Logisch, de schoenen zijn lastig aan te trekken, ze lopen voor geen meter en tot overmaat van ramp doen ze vaak ook nog eens pijn aan je voeten. Tenminste, dat geldt voor veel wintersporters. Maar het kan echt, skischoenen die lekker zitten en prima aan te trekken zijn. Hou je aan deze gebruiksaanwijzing en skischoenen zullen een stuk vriendelijker voor je zijn.

De goede maat

We hebben het al vaak gezegd maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden: koop de goede maat skischoenen. De goede maat is vaak een stuk kleiner dan dat je op het eerste gezicht denkt. De stelregels zijn simpel:

  • Als je rechtop in een skischoen staat dan raken je tenen de voorkant van de schoen;
  • Als je in skihouding gaat staan, dan komen je tenen los;
  • Koop skischoenen niet te breed zodat je voet ook daar niet te ruim zit.

Te grote schoenen zijn een recept voor pijnlijke voeten.
Deze zorgen namelijk voor:

  • koude tenen omdat je je voeten verkrampt om grip te houden;
  • koude tenen en pijnlijke voeten/schenen omdat je je schnallen / buckles te strak zet;
  • slechte overbrenging van krachten op je ski’s.

Kijk voor meer info over het passen van skischoenen <Skischoenen kopen, alles wat je moet weten>.



Niet te stijf

Ook over de flexwaarde van skischoenen hebben we het  regelmatig gehad, <zie: Wat is de flex van een skischoen precies>. Om het geheugen even op te frissen: flexwaardes tussen verschillende merken zijn niet vergelijken want er is geen universele standaard. Zelfs tussen twee verschillende typen schoenen van hetzelfde merk kan verschil zitten. Ook reageren verschillende plastics anders op kou waardoor ook hier weer verschil in flexwaarde ontstaat. Het enige houvast dat je hebt is hoe hoger het getal, hoe stijver. Stijver is niet altijd beter. De stijfheid moet passen bij je techniek, gewicht en manier van skiën. Een te stijve schoen zorgt ervoor dat het lastiger is om technisch goed te skiën. Pas vooral op met regeltjes om te berekenen welke waarde je nodig hebt. Een goede bootfitter kan van enorme hulp zijn bij het vinden van de goede schoen. Wees dan wel heel erg eerlijk over je niveau.

Niet te strak

Als je eenmaal de flex hebt gevonden die bij je skistijl past en de goede maat en vorm van schoen dan zit deze schoen als gegoten. Toch heb je mensen die denken dat skischoenen een marteltuig zijn en hun schoenen veel te strak zetten. Dit hoeft niet. Het werkt zelfs een goede skitechniek tegen. Veel mensen doen dit om zo goed mogelijk in de skihouding te staan, maar het zijn niet de schoenen die je in de skihouding plaatsen. Het is je techniek. Te strak gegespte skischoenen doen uiteindelijk pijn, zorgen voor koude voeten en helpen je niet om de goede houding te vinden. Als je het idee hebt de hele tijd ‘naar achteren’ op je ski’s te worden gegooid, dan kun je beter skilessen nemen of goede oefeningen doen dan je schoenen strakker zetten.

Ik hoor je denken: “En die racers dan die in elke lift hun schnallen losklikken?” Dit soort raceschoenen en deze manier van skiën is anders dan standaard wintersporten. Een Formule 1 auto zit ook minder aangenaam dan een gewone auto… Als je eenmaal aan het racen bent in wedstrijdverband en traint met professionele trainers dan kun je precies bedenken wat goed voor je is.

Laat je schoenen ’s nachts niet in de auto of buiten

Om te zorgen dat je schoen makkelijk aan te trekken is en je geen koude voeten krijgt is het van belang dat je de schoenen ‘s nachts niet in de auto laat liggen en zeker niet buiten op het balkon zet. Als het plastic koud wordt is het minder soepel. Een schoen die je warm zonder problemen aantrekt, kan koud een ramp (zo niet onmogelijk) zijn om aan te trekken.

Goed aantrekken

Een skischoen aantrekken is voor sommige wintersporters echt een dingetje. Een paar tips maken het aantrekken van de schoen makkelijker:

  • Doe alle (echt alle) schnallen open;
  • Trek de lip goed naar voren / opzij
  • duw je voet staand (werkt beter dan zittend) de schoen in;
  • als je voet eenmaal in de schoen zit zorg er dan voor dat de lip goed recht zit en trek deze naar boven;
  • klik beetje bij beetje je schnallen dicht totdat je schoen gelijkmatig dicht zit zonder strak te zitten;
  • vergeet de klitteband-band niet vast te gespen, deze zit niet alleen aan je schoen om deze makkelijk te tillen.

Broek niet in je schoen, goede sok

Om te zorgen dat een skischoen goed zit, is het van belang om goede skisokken te dragen. Bij goed passende skischoenen horen dunne skisokken, met ietsje extra bescherming op de plekken waar je deze nodig hebt. Ook zijn de sokken hoog genoeg om boven de schoen uit te komen. Het is belangrijk dat er geen vouwen of dikke naden in de sok zitten. Die kunnen irriteren. Ook zie ik elk jaar veel wintersporters met hun broek in hun skischoenen skiën. Doe dit niet! Dit zorgt voor irritaties en pijnlijke voeten. Je skibroek gaat buiten om de skischoen heen.

Schoenen uittrekken

Klaar met skiën, dan mogen de schoenen uit! Let hierbij op dat je de schnallen beetje bij beetje openklikt. Als je alle schnallen in een keer openklikt wil het weleens gebeuren dat de laatste schnal zo strak staat dat deze niet meer losgaat. Mocht dat gebeuren dan is de oplossing simpel. Je klikt de andere schnallen weer een beetje vast en je kunt de vastzittende weer losklikken!

Skischoenen op de droger

In video vertelt Sanne precies hoe je je skischoenen moet drogen op een speciale skidroger.

De ene keer is dat met de punt van de schoenen naar boven, de andere keer juist met de punt naar beneden. Afhankelijk van hoe de lucht uit het apparaat komt. Bedenk in alle gevallen dat warme lucht stijgt…

Een skischoen is geen ‘normale’ schoen die je zomaar even in de hoek gooit als je thuis komt. Berg je skischoenen goed op en je zorgt ervoor dat ze in goede conditie blijven en langer lekker blijven zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je je schoenen in een warme ruimte zet en er voor zorgt dat je skischoenen droog zijn de volgende dag. Daar zijn allerlei manieren voor!

Schoenen wegzetten

Is de wintersportvakantie eenmaal afgelopen? Dan is het belangrijk dat je de schoenen goed wegzet. Zet de schoenen droog weg, zorg dat er geen vouwen in de binnenschoen zitten en klik de schoen dicht. Als je de schoenen open laat staan wil het plastic na een hete zomer nog wel eens zo omgebogen zijn dat de schoen lastig terug te vouwen is. Een skischoen heeft trouwens niet het eeuwige leven.

 Skischoenen passen, alles wat je moet weten

Rogier op 18 december 2016

Skischoenen zijn misschien wel het belangrijkste uitrustingsstuk voor skiërs. Skischoenen maken namelijk de verbinding tussen ons lichaam en de ski’s. Daarom is het van groot belang om goede, bij jezelf passende, schoenen te vinden. En dan bedoel ik natuurlijk de pasvorm, maar ook de flex en het type schoen moet bij je passen. Allemaal niet eenvoudig om zelf uit te dokteren, daarom gingen wij langs bij een gerenommeerde bootfitter. Zie bovenstaande filmpje.

Goede maat?

Het belangrijkste aan een goede skischoen is een goede maat. Veel wintersporters skiën met te ruime schoenen. Bij de goede maat van een skischoen raak je als je rechtop staat net de voorkant van de schoen met je tenen, als je in skipositie gaat staan komen je tenen los. Ook in de breedte moet de schoen goed aansluiten. Als je schoen te ruim zit ga je verkrampt skiën, zet je de buckels te strak en krijg je dus juist koude voeten. Ook zullen bewegingen minder precies worden doorgegeven van je lichaam naar je ski. Het vinden van een goede maat is voor veel wintersporters zonder het deskundige oog van een goede bootfitter best lastig. Door het eventuele gebruik van zooltjes kan de pasvorm van een schoen enorm verbeterd worden en krijgt de voet meer ondersteuning. Ook hier is het kundig oog van een goede bootfitter welkom!

Welke flex?

De flex van de skischoen is de stijfte van de schacht. Hoe stijver de skischoen is, hoe hoger de flex. Allemaal heel logisch, maar dan komen we bij de flex-waarde. Eigenlijk zegt een flex niet zo bar veel, om de hele simpele reden dat er geen gestandaardiseerde meet-methode bestaat. Een flex 100 van het ene merk is veel stijver dan van het andere merk, en zelfs binnen een merk is er een groot verschil tussen het ene en het andere model. Bedenk daarbij dat plastic bijvoorbeeld anders reageert op kou dan carbon en je begrijpt dat er nogal wat verschil in de flex zit als je eenmaal in de sneeuw staat. Om het nog moeilijker te maken, stelregels over wat voor een flex je nodig hebt bij welk lichaamsgewicht kunnen zo de prullenbak in.

De goede stijfte van je schoenen vind je door te passen en te proberen. Belangrijk is dat je goed druk kunt zetten op de voorschacht van de schoen en deze dus naar voor kunt buigen zonder dat je deze als het ware dubbelvouwt. Er moet marge overblijven. Krijg je amper beweging in de schoen of maar een klein beetje dan is deze te stijf.

Dit betekent dat een skiër die een goede krachtoverbrenging teweeg kan brengen, dus iemand die aanvallend skiet, een stijvere schoen nodig heeft dan een beginnende skiër. Tegelijkertijd heeft een goede maar rustig skiënde skier meer baat bij een soepele schoen. Zwaardere skiërs zullen sneller een iets hogere flex nodig hebben, maar ook hier is het van belang dat de voorwaartse druk goed genoeg is om de schoen te buigen. Een lichtgewicht topskiër geeft meer voordruk een een zwaargewicht beginner. Ook hier kunnen ze je in een goede winkel mee helpen.

Veel mensen skiën met een te stijve schoen, deze zit een goede techniek en leercurve in de weg. Onthoud: een schoen met een hogere flex is niet per definitie beter!

Welk type schoen?

Er worden verschillende type schoenen aangeboden. Hierbij geldt wel dat het verschil tussen een freerideschoen en een pisteschoen veel minder groot is dan het verschil tussen een pisteski en een freeridelat. Bij een schoen is de pasvorm het belangrijkste, al zal een keiharde raceschoen niet de meest voor de hand liggende keuze zijn als jij een echte freestyler bent. Als je ook regelmatig omhoog klimt om de dikste poeder te vinden heb je misschien liever een gedeeltelijke rubberen zool dan een harde plastic-zool. Al deze verschillen vallen echter in het niet bij de pasvorm.

Thermoformen?

Thermoformen is het door warmte aanpassen van de skischoen aan de voet. Hiermee begin je als je een goed zittende schoen hebt gevonden, kan de pasvorm nog verbeterd worden door het thermoformen. Verschillende merken gebruiken verschillende manieren voor het aanpassen van de binnenschoen, maar het idee is altijd hetzelfde, het kunststof van de binnenschoen wordt verwarmd waardoor deze naar je voeten gaat staan. Verwacht hier hier geen wonderen van. De pasvorm moet in principe al goed zijn, dus het blijft van enorm belang om al in de basis een goed passende schoen te vinden.


Bootfitten?

Het hele zoekproces van het vinden van een goede schoen is in principe al bootfitten. Maar een goede bootfitter kan verder gaan dan het vinden van de goede maat en het eventuele thermoformen. Een bootfitter kan door wegschuren en uitdrukken bepaalde pijnpunten in skischoenen wegwerken waardoor deze echt als gegoten gaan zitten. Dan is het dus mogelijk om een zeer nauwsluitende skischoen te vinden die geen pijn doet en waar je nooit meer koude voeten in hebt!

Met dank aan Wim Jaquet Sports voor het opnemen van het filmpje.

Wat is de flex van een skischoen precies?

Rogier op 29 december 2015 ·


Je hebt een aantal macho-waardes in de wintersport. Natuurlijk heb je de DIN setting van je binding waarbij men graag zijn ski-kunnen in cijfers wil overdrijven met groot gevaar op knieletsel als gevolg. Maar je hebt ook het flex-cijfer van de skischoenen waar gevorderde skiërs graag over opscheppen. Ook hier is het niet handig om jezelf beter voor te doen dan je bent. Een te stijve schoen zit een goede leercurve in de weg op de pistes. Daar komt nog bij kijken dat een flex-waarde of -cijfer eigenlijk helemaal niets zegt. Een uitleg.

Niet gestandaardiseerd
​Het grote probleem is dat de flex niet gestandariseerd is. Het cijfer is nergens op gebaseerd. Elk merk kan daarom ook een willekeurig cijfer op zijn schoenen zetten. En dat is ook wel te zien. Want zo gaan de verschillende schoenmerken tot verschillende maximale waardes. En de topschoenen van al deze merken komen qua stijfte behoorlijk goed overeen. Zo kan een flex 130 van het ene merk stijver zijn dan een flex 160 van het andere merk.

Elk plastic is anders
Maar zelfs binnen merken zelf is er verschil. En dat komt voornamelijk door de verschillende materialen die worden gebruikt. Deze reageren allemaal anders op kou en warmte. Zo kan de ene schoen in de winkel soepel zijn maar in de kou veel stugger worden. Andere materialen hebben daar weer geen last van. Ook is de hoeveelheid kunststof die gebruikt wordt bij elke schoen weer anders wat deze schoen weer anders laat reageren. Ook heb je weer schoenen die heel progressief flexen (dus steeds stijver worden naarmate je druk zet) en schoenen waar je meteen tegen de maximale flex drukt. Kortom, omdat schoenen allemaal zo anders zijn is het lastig vergelijken.


Flex binnen een merk

Zo is de flex slechts een graadmeter binnen een bepaald merk. Zo kun je ervan uitgaan dan een Nordica schoen van 130 stijver is dan een Nordica schoen van 110 en hetzelfde geld voor de andere merken. Maar een 130 van Lange zal minder stijf zijn dan een 130 van Nordica of Salomon omdat Lange vele hoger gaat qua maximale flex waarde. Dus merken onderling op flex vergelijken heeft geen enkele zin.

Bijzonder
Het is zeker bijzonder om dan te zien dat bijvoorbeeld toerskischoen-merken alleen hun freeride modellen een flex cijfer geven. Dit cijfer wil dus echt helemaal niets zeggen omdat de andere schoenen uit hun series geen flex-cijfer meekrijgen. Omdat je flex alleen, zoals ik hierboven heb uitgelegd, binnen een merk met elkaar kan vergelijken. Bij navragen van mijn kant bij deze fabrikanten stond men vaak met een mond vol tanden.

Andere manier
Eigenlijk zou het gewoon beter zijn al zou men de flex aangeven met beschrijvingen. Bijvoorbeeld een serie als soepel, stijf, zeer stijf en wedstrijd of freeride. Dat komt veel meer met de werkelijkheid overheen. Of nog beter dat met een test opstelling maakt waarin er gewoon zwart op wit gemeten kan worden wat de flex van een schoen is. Maar voordat je alle schoenmerken met elkaar om tafel krijgt…

Welke stijfheid voor wie?
Je begrijpt na al het bovenstaande dat ik nu geen cijfers ga noemen. Dat heeft geen zin. Want die cijfers zijn nergens op gebaseerd. Maar in principe kun je zeggen hoe technisch beter, hoe agressiever en hoe zwaarder de skiër in kwestie is hoe hoger de flex kan en mag zijn. Maar een te hoge flex belemmert je in het goed voordruk geven en zal je naar ‘achter’ gooien. Je zult hier weinig door leren, en technisch beter gaan skiën wordt dan heel erg moeilijk. Om te voelen of je flex goed is moet je goed veel voorduk geven. Als je helemaal door de schoen heen drukt dus deze maximaal kunt buigen dan is deze schoen jouw te soepel. Kun je er geen beweging in krijgen, of slechts heel weinig dan is deze schoen jouw te stijf. Generaliserend durf ik te zeggen dat veel mensen veel te stijve schoenen hebben.

Om een lang verhaal kort te maken. Kijk niet teveel naar de cijfers die op de schoenen staan. Koop of huur een schoen die goed zit, niet te groot is en waarbij je de flex test zoals hierboven beschreven.

 

Videos:
>>>https://player.vimeo.com/video/194952089?badge=0<<<
Schoenen aantrekken >>>https://player.vimeo.com/video/106378330?badge=0<<<
skischoenen droge: >>>https://player.vimeo.com/video/106361964?badge=0<<<